FANDOM

Mutant - ogólne określenie człowieka, zwierzęcia lub bliżej nieokreślonej istoty, która po wojnie atomowej zmutowała w wyniku różnych czynników. W znacznej większości przypadków mutanty nie przypominały gatunków, z których zmutowały.

Geneza mutantówEdytuj

Choć już w książce Metro 2033 Dmitrija Głuchowskiego występowały mutanty, popularność obrazu, jakoby mutant powstał w wyniku promieniowania radioaktywnego wywodzi się z czasów awarii elektrowni atomowej w Czarnobylu, po której szybko rozeszły się plotki o wynaturzonych stworzeniach lub zmutowanych zwierzętach znajdujących się w obrębie miejsca katastrofy. Od tamtego czasu w kulturze na trwałe zakorzenił się obraz mutantów jako pokłosia promieniowania i ten obraz obficie występuje w literaturze post-apo, zwłaszcza w książkach opowiadających o atomowej zagładzie lub katastrofie elektrowni atomowych.

W świecie Uniwersum Metro 2033 mutanty powstawały głównie wskutek promieniowania, użytej podczas wojny broni biologicznej i chemicznej. Oprócz tego w Uniwersum znajduje się kilka mutantów, które są wynikiem ludzkich eksperymentów na ludziach lub zwierzętach, najczęściej w tajnych laboratoriach w ukrytych podziemnych bunkrach.

Życie mutantówEdytuj

Głównym zajęciem mutantów jest polowanie na inne mutanty lub ludzi. Większość z nich poluje nocą, a za dnia śpi lub przebywa w swoich kryjówkach. Jest to spowodowane rażącym słońcem, które jest bardzo szkodliwe, ponieważ wojna atomowa uszkodziła warstwy atmosfery zatrzymujące szkodliwe promieniowanie. Części mutantów jednak  słońcenie przeszkadza. Te aktywne nocą za dnia śpią.

Każda znana forma mutanta posiada dwie płcie, z czego samce i samice nie różnią się zbyt wyglądem. Młodymi, wychowywanymi głównie w gniazdach lub odosobnionych miejscach zajmują się samice, a samce przeważnie polują.

Mutanty zamieszkują głównie miasta i ich okolice, ze względu na obecność ludzi stanowiacych ich główne pożywienie, a także innych mutantów. Cechuje je wyjątkowa gresja w stosunku do ludzi oraz w prawie każdym przypadku niewrażliwość na dźwięki wybuchów i strzałów z broni. Mutanty zamieszkujące okolice oddalone od miast polują na inne mutanty, w stosunku do ludzi są bardziej płochliwe i bardziej ciekawskie.

Rejony występowania mutantówEdytuj

Dana mutacja występuje w obrębie danej lokalizacji, rzadko można znaleźć osobniki tej samej mutacji na większych obszarach. Największy obszar przypuszczalnie zajmują Zajace, ponieważ były widywane i na Półwyspie Kolskim i w okolicach Wielkiego Ustiuga, czy kuropaty, które widziano również w dużej odległości od Sierdobska.

MoskwaEdytuj

(do uzupełnienia)

Powierzchnia MoskwyEdytuj

(do uzupełnienia)

Metro moskiewskieEdytuj

(do uzupełnienia)

Obrzeża i okolice MoskwyEdytuj

(do uzupełnienia)

Znane Rodzaje Edytuj

Wrogo Nastawione Edytuj

Neutralne Edytuj

Przyjaźnie Nastawione Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • W książce Za horyzont zostało wyjaśnione, że zdecydowana większość mutantów powstała przez kontakt ze zmodyfikowanymi przez człowieka bakteriami/wirusami, które uwolniły się w trakcie wojny.