FANDOM

Kanon to zbiór wszystkich elementów związanych ze światem stworzonym przez Dmitrija Głuchowskiego, które tworzą spójną całość,opisującą świat po wojnie atomowej.

Do kanonu Uniwersum Metro 2033 zaliczamy: książki z Uniwersum Metro 2033 i Uniwersum Metro 2035 i gry komputerowe. Ze względu na to, że gry planszowe i karciane odtwarzają wydarzenia, postacie i stany z książek, nie są brane pod uwagę.

Elementy kanoniczne Edytuj

Trylogia Metro Edytuj

Książka Metro 2033 jest podstawą serii, a Metro 2034 i Metro 2035 są kontynuacją losów bohaterów z poprzednich części. Uzupełnieniem trylogii, wchodzącym w skład kanonu są również opowiadania Ewangelia według Artema oraz Koniec Drogi.

Uniwersum Metro 2033 Edytuj

Książki z Uniwersum Metro 2033 opowiadają o wydarzeniach dziejących się w roku 2033, wraz ze wszystkimi retrospekcjami, przy okazji włączając w linię czasową wydarzenia zahaczające o końcówkę roku 2032 i początek rok 2034. Do książek kanonicznych możemy zaliczyć wszystkie książki z Uniwersum Metro 2033 wydane w Rosji (część z nich przetłumaczona na język polski) oraz powieści wydane przez polskich autorów.

Uniwersum Metro 2035 Edytuj

Książki z Uniwersum Metro 2035 opisują wydarzenia, które nie mają narzuconych sztywnych ram czasowych. Mogą zatem znaleźć się tam wydarzenia dziejące się nie tylko w 2033 roku, ale i znacznie później. Część autorów kontynuuje losy swoich bohaterów właśnie w tej serii. Wszystkie książki z Uniwersum Metro 2035 są kanoniczne.

Gry komputerowe Edytuj

Gry komputerowe również wchodzą w skład kanonu, a gra Metro 2033 nie koliduje z oryginalną książką, tylko jest jej wizją lub formą zobrazowania. W skład kanonu wchodzą wszystkie gry.

Należące do kanonu Edytuj

Podsumowując, do oficjalnego kanonu świata Głuchowskiego zaliczamy:

Książki:

  • Trylogia Dmitrija Głuchowskiego, tj. Metro 2033, Metro 2034, Metro 2035
  • Opowiadania uzupełniające trylogię Głuchowskiego, tj. Ewangelia według Artema i Koniec Drogi
  • Wszystkie książki Uniwersum Metro 2033 wydane w Rosji i przetłumaczone na język polski oficjalnie lub fanowsko
  • Wszystkie książki Uniwersum Metro 2035 wydane w Rosji i przetłumaczone na język polski
  • Książki Uniwersum Metro 2033 i 2035 napisane przez polskich autorów, za wyjątkiem opowiadań.

Gry komputerowe:

  • Metro: Last Light
  • Metro: Redux
  • Metro: Exodus
  • Dodatek do Metro Exodus - Sam's Story

Książki nienależące do kanonu Edytuj

Ze względu na charakter i ujęcie wydawnicze, do kanonu nie należą polskie zbiory opowiadań, ponieważ z założenia opowiadania w nich zawarte miały być formą fanficków.