FANDOM

Flaga Iranu

Flaga Iranu.

Iran (pełna nazwa: Islamska Republika Iranu) - państwo na Bliskim Wschodzie istniejące przed Trzecią Wojną Światową. Swoją stolicę miało w mieście Teheran. Jedna z kilku potęg nuklearnych. Było państwem opartym o szarijat, czyli prawo wynikające z Koranu, świętej księgi islamu. Od zachodu graniczyło z Turcją i Irakiem, od północy z Azerbejdżanem, Armenią i Turkmenistanem a od wschodu z Afganistanem i Pakistanem.

HistoriaEdytuj

Państwo to powstało tysiące lat temu i było jednym z najstarszych krajów świata. Posiadało bogatą kulturę oraz jeden z najstarszych i najlepiej rozwiniętych języków - perski. Po VII wieku w wyniku arabskich podbojów doznał islamizacji, lecz wciąż pozostawał światowym centrum kultury i nauki. W czasach współczesnych po 1953 roku stał się wręcz marionetką w rękach USA i państw z nim sprzymierzonych, lecz w 1979 roku doszło do rewolucji, jaka najpierw obaliła szacha, a następnie doprowadziła do ustanowienia republiki islamskiej i zduszenia wszelkiej opozycji wobec tej opcji politycznej oraz ajatollaha Ruhollaha Chomeiniego, który stał się duchowym oraz faktycznym przywódcą islamskiej republiki.

Wobec zagrożenia ze strony Zachodu i jego próby ataku na Iran kraj rozpoczął działanie mające na celu budowę własnej potęgi. Porozumiał się z Chinami i ZSRR oraz później z Rosją. W latach 90. XX wieku kraj przeżył szybki rozwój, głównie dzięki wejściu w fazę zaawansowanego technologicznie przemysłu. Kraj ten szybko został jednym z najbardziej zaawansowanych w regionie. Na początku XXI wieku głównym wrogiem Teheranu stały się nie tylko USA i cały Zachód, lecz także Izrael, jaki od początku groził Iranowi. Wobec tego weszli w sojusz ze Wspólnotą Niepodległych Państw, tak jak to zrobili razem z nimi inni, jacy widzieli w Rosji możliwość obrony przed Ameryką. Dzięki Moskwie weszli w posiadanie broni masowej zagłady w postaci broni atomowej, biologicznej i chemicznej. Stali się przed to przeciwnikiem lokalnych mocarstw, między innymi właśnie Izraela, który też rozpoczął rozwój broni masowej zagłady. Na skutek tego doszło do drugiej zimnej wojny na skalę światową, której głównym teatrem działań stały się Bliski i Daleki Wschód.

Kiedy Chiny zaatakowały Tajwan 06 lipca 2013 roku rakietami wówczas Iran postąpił tak samo atakując Izrael z terytorium swojego oraz zaprzyjaźnionej Syrii. Ataki te szybko spotkały się z odpowiedzią z drugiej strony. Wkrótce oddziały obu bloków stanęły w obronie sojuszników i rozpoczęła się Apokalipsa. Nic już nie mogło powstrzymać zagłady starego porządku Ziemi.

Ważniejsze lokacjeEdytuj

  • Teheran - liczące 12 milionów miasto, będące stolicą i jednym ze świętych miejsc na terenie państwa nie tylko muzułmanów, ale też i wielu innych religii świata. Mieściło się tam główne dowództwo wojskowe oraz rząd. Posiadało system metra. Nie wiadomo, czy miasto przetrwało, ponieważ nie ma żadnych sygnałów z niego.

CiekawostkiEdytuj

  • Posiadanie przez Iran broni jądrowej w świecie Metro 2033 jest powodem dla którego świat serii jest alternatywny wobec naszego, ponieważ do 2013 roku i nawet po nim w naszym uniwersum kraj ten wciąż nie posiada broni jądrowej.