FANDOM

Flaga Chin

Flaga ChRL.

Chińska Republika Ludowa (inaczej znana jako Chiny kontynentalne lub po prostu Chiny) - przedwojenne państwo znajdujące się w Azji Wschodniej, wielokrotnie wspomniane w historii Uniwersum Metro 2033, poprzez wspominki ocalałych z Apokalipsy. Byli sojusznikiem Federacji Rosyjskiej i całej WNP. Jedno z głównych mocarstw przedwojennego świata, posiadające rangę supermocarstwa. Była liderem przemysłu oraz czwartym największym państwem na świecie, jak również jednym z kilku mocarstw dysponujących bronią masowej zagłady. Stolicą tej republiki federalnej był Pekin, zaś wybrzeże kraju było jednym wielkim megalopolis. Częścią Chin uznaną za zbuntowaną prowincję był Tajwan, nazywający siebie Republiką Chińską, ze stolicą w mieście Tajpej. Od północy graniczyła z Rosją i Mongolią, na wschodzie z KRLD, na południu z Wietnamem, Laosem, Birmą, Indiami, Bhutanem i Nepalem, a od zachodu - z Pakistanem, Afganistanem, Tadżykistanem, Kirgistanem i Kazachstanem.

HistoriaEdytuj

Były jednym z najstarszych i najdłużej istniejących państw na świecie, powstały jakieś 3 tysiące lat przed Chrystusem. W 1911 roku w wyniku niepokojów doszło do rewolucji pod wodzą Sun-Jat Sena, jaka obaliła Cesarstwo rządzone przez mandżurską dynastię Qing i ustanowiła Republikę. Nieco 20 lat później doszło do wojny z Japonią, będącej elementem Drugiej Wojny Światowej. W tym czasie Chińczycy walczyli między sobą, kraj podzielony był na lojalistów Czang Kai-Szeka i komunistów Mao Zedonga. Wojna domowa zakończyła się 4 lata po globalnym konflikcie, w roku 1949, zwycięstwem komunistów. Przez następne 20 lat kraj cierpiał wskutek czystek i represji, a także nieudanych reform, jednak śmierć Mao i dojście do władzy Deng Xiaopinga doprowadziło do otwarcia Chiny na świat, pogodzenia w miare obu wersji państwa oraz ustanowienia pomostów między światem chińskim, a globalnym. To sprawiło, iż kraj stał się nie tylko przemysłowym, ale i ekonomicznym liderem świata. W ciągu zaledwie kilku lat kraj prześcignął pod względem militarnym ZSRR, a polityczno-ekonomicznym - USA i cały Zachód.

Kiedy ZSRR się rozpadł Chiny przejęły jego rolę supermocarstwa komunistycznego. W latach 1991-2013 stały się najszybciej rozwijającym się państwem, a ich waluta stała się równie mocna co dolar czy jen. Mieli największą ilość miast z metrem, aż 18, między innymi pekińskie, szanghajskie czy hongkońskie. Jedno z ich miast - Makau - było metropolią, jaka stała się jeszcze bardziej popularna pod względem kasyn od amerykańskiego Las Vegas. Będąc jedną z największych potęg swoich czasów w tamtych czasach rozsądnie wydali pieniądze - zmieniając armię przypominającą wojsko radzieckie z lat 50. XX wieku na wysoce zaawansowaną potęgę dorównującą US Army. Na początku XXI wieku zaczęli ściślejszą współpracę przeciwko USA i NATO, wchodąc z sojusz z Rosją i WNP, podobnie jak KRLD, SyriaIran, Indie i Kuba. Tym samym ich przeciwnicy rozpoczęli współpracę z ich głównymi rywalami.

W dniu 06 lipca 2013 roku wybuchła wojna nuklearna. Dmitrij Głuchowski, autor książek Metro 2033, 2034 i 2035 stwierdził w jednym z wywiadów, że Trzecia Wojna Światowa wybuchła w wyniku ataku rakietowego Chin na Tajwan. W odpowiedzi USA, NATO i ich sojusznicy otworzyli ogień w stronę swoich przeciwników, czyli w Chiny i WNP. Z kolei twórcy Metro: Last Light pokazali, że wojna wybuchła wraz z atakiem atomowym Iranu i Syrii na Izrael. Obecnie twierdzi się, że ChRL zaatakowało Republikę Chińską w tym samym czasie co Iran i Syria Izrael.

Ważniejsze lokacjeEdytuj

  • Pekin - liczące 8 milionów mieszkańców drugie największe miasto kraju i zarazem jego stolica. Centrum nauki i kultury, jak również jeden z najważniejszych ośrodków przemysłowych. Zniszczone w trakcie walk głowicami, prawdopodobnie tunele przetrwały lecz nie dają znaku życia.
  • Szanghaj - największe miasto kraju, liczące 12 milionów mieszkańców. Finansowa stolica kraju, jak również główne miasto umożliwiające rozwój biznesowy nie tylko wewnątrz, ale i poza granicami. Była tam baza chińskiej marynarki wojennej, między innymi okrętów podwodnych. Los miasta nieznany, prawdopodobnie przetrwały podziemia.
  • Hongkong - jedno z najważniejszych miast na terenie Chin, przywrócone im przez Wielką Brytanię w 1997 roku na mocy umowy. Było jednym z najważniejszych ekonomicznie, kulturowo oraz naukowo miast Chin. Wiele wskazuje na to, że mogły przetrwać podziemia miasta.